Checklist: 10 tips voor een succesvol event
- Zakelijk
Hoe organiseer je een succesvol evenement? Het antwoord op die vraag is belangrijk, want je wilt natuurlijk dat je bezoekers er nog lang over napraten. In deze blog geven we je een checklist met 10 tips die ervoor zorgt dat jij je inspanningen beloond ziet worden.
1. Strakke uitnodiging
Het begint allemaal bij de uitnodiging. De eerste indruk moet goed zijn, in welke vorm dan ook. Onderscheid je hierin en maak een strakke of juist knallende uitnodiging. Gebruik leuk foto- of videomateriaal. Want hoe leuk is het als je bijvoorbeeld een uitnodiging ontvangt via een video?
2. Bouw spanning op
Nadat je de uitnodiging hebt verstuurd is het niet een kwestie van afwachten. Blijf je bezoekers boeien door ze één of meerdere updates te sturen. De updates wekken opnieuw de interesse en door bijvoorbeeld nieuwe sprekers aan te kondigen, bouw je de spanning op richting je event.
3. Indrukwekkende locatie
Zorgt ervoor dat je kiest voor een locatie die past bij het evenement dat je organiseert. De locatie dient het doel van je evenement te ondersteunen en de beleving van je bezoekers te versterken. Zorg voor een inspirerende locatie met een verhaal.
3. Ontvangst op locatie
Wat voor de uitnodiging geldt, geldt ook voor de ontvangst op locatie. Laat je bezoekers weten dat je hun komst waardeert. Daar is de entree het ideale moment voor. Heb je daar hulp bij nodig? Denk eens aan gastheren en -dames. Zij beheersen het ontvangen van gasten tot in de puntjes. Bovendien kun je de komst van je bezoekers opfleuren met ballonenbogen, vlaggen, rode lopers en champagne.




4. Sprekers en dagvoorzitter
Na de uitnodiging en ontvangst zijn de verwachtingen ongetwijfeld hoog. Dan is het uiteraard wel zaak om de juiste sprekers en eventueel een dagvoorzitter te hebben. Steek daarom energie in het vinden van de juiste poppetjes. Waarom zoek je sprekers? Passen ze bij de doelgroep? Heb je ze ‘live’ gezien? De antwoorden op deze vragen helpen je een heel eind in het vinden van de juiste spreker.
5. Interactie op je event
De spreker is ook degene die je bezoekers in beweging kan zetten en daarmee dus interactie kan bevorderen. Dat hoeft echter niet alleen vanuit de spreker te komen. Er zijn namelijk veel andere manieren om je bezoekers met elkaar in actie te laten komen. Ga voor creatieve kennissessies of uitdagende spelvormen. Op zowel formele als informele aangelegenheden leidt dit tot succes.
6. Geef bezoekers naambadges
Tijdens je event staan bezoekers voortdurend met elkaar in contact. Dat geldt vooral ook voor de verschillende interactieve vormen, als je besluit die in te zetten. Het is daarbij handig dat bezoekers elkaar kunnen herkennen. En dat kan door het gebruik van naambadges. Bedenk goed wat je op deze badges wilt vermelden en hoe. Naam? Functie? Logo? Grootte? Stijl? Lettertype?
7. Updates op social media
In de aanloop naar je event heb je vast je socialmediakanalen ingezet. Vergeet ook zeker niet om deze tijdens je event te gebruiken. Geef updates en laat zien wat er gebeurt. Er zijn immers altijd mensen die er niet bij konden zijn en graag je event willen meemaken. Roep daarnaast een hashtag in het leven. Iedereen kan er dan over posten en dat vergroot je online zichtbaarheid.
8. Vraag om feedback
Na afloop zal je event nog vaak ter sprake komen en vaak zullen de reacties positief zijn. De kans is bovendien groot dat je nog een keer een evenement gaat organiseren. Dan is het belangrijk om te weten wat je bezoekers er écht van vonden. Wat kon er beter en wat ging er goed? Vraag je bezoekers om feedback, door hen een korte vragenlijst te sturen, en neem de reacties serieus.
9. Geef een fotoalbum
Hoe zag het eetmoment eruit? Hoe ging het tijdens de kennissessies? En hoe mooi is de groepsfoto geworden? Het zijn vragen die bezoekers na afloop kunnen hebben. Dan is het natuurlijk geweldig als je die kunt beantwoorden met beeldmateriaal. Hoe je dat doet? Maak foto’s, bundel ze in een online of fysiek fotoalbum en stuur dit album vervolgens naar alle bezoekers. Zo maak je het onvergetelijk.
10. Maak het onvergetelijk
Over onvergetelijk gesproken… Geef je bezoekers iets extra’s mee naar huis. Dat hoeft zeker niet groots te zijn. Het gaat ook om het gebaar. Probeer in ieder geval iets te geven wat je bezoekers vaker kunnen gebruiken, zodat ze in hun dagelijks leven nog eens aan je kunnen denken.
Meer inspiratie items
Personaliseer je evenement
- Zakelijk
Personalisatie is belangrijk om gasten naar je evenement te krijgen en ervoor te…
5 manieren om out of the box te denken
- Zakelijk
Hoe denk je out of the box? En hoe krijg je net dat ene briljante idee op tafel?…
Jaarcongres pensioenjuristen in het Oude Stadhuys
- Zakelijk
Vanwege het grote aantal aanmeldingen moest de Vereniging van Pensioenjuristen (VvPj)…
Neem contact op
Wij helpen je graag met het bedenken en faciliteren van de dag van je leven!
Neem contact opBeoordeeld met een
- Service op de dag zelf 8,4
- Service offertetraject 8,2
- Flexibiliteit 8,4
- Gastvrijheid - klantvriendelijkheid 8,8
- Aankleding en uitstraling locatie 8,9
- Ligging locatie 8,5
- Eten & drinken 8,4
- Prijs-kwaliteitverhouding 8,1
