Gastvrijheid kent geen grenzen
- Zakelijk
Het verwelkomen van buitenlandse gasten heeft iets bijzonders. Als organisatie geef je mensen een visitekaartje van de Nederlandse gastvrijheid. In sommige gevallen is dit zelfs de eerste indruk van ons land. En we weten allemaal dat een eerste indruk de belangrijkste is. Onze bijzondere panden helpen deze indruk onvergetelijk te maken. Ontvang internationale gasten in één van onze mooie locaties die schitteren in Hollands glorie. Onze monumentale gebouwen, zoals Het Oude Stadhuys en Kasteel Duurstede.
Na de eerst indruk komt de inhoud. Dit is het moment om te laten zien dat jij je hebt verdiept in de cultuur van de gasten. Het zijn de kleine dingen die laten zien dat je respect hebt voor de gewoontes van anderen. Op zakelijk gebied gaat dit vooral over het voorstellen en eerste zakelijke contact. Wij helpen evenementen graag naar een hoger niveau en daarom hier een stoomcursus ‘zakelijke ontmoetingen’ in verschillende landen.
China
Schud elkaar licht de hand en maak een knikje met het hoofd. Een lichte buiging met de nek wordt gewaardeerd, net als het neerslaan van de ogen. Er worden ook direct visitekaartjes uitgewisseld. Deze dienen met twee handen te worden gegeven en ontvangen. Vervolgens worden de kaartjes goed bekeken. Tip: laat een visitekaartje in het Chinees drukken, want een goed begin is het halve werk!
Duitsland
Die Deutsche Gründlichkeit! Kom nimmer te laat, spreek mensen aan met ‘Herr’ en ‘Frau’ en zorg dat je vertrouwen uitstraalt. Duitsers zijn wat conservatiever en formeler dan Nederlanders, zowel in het contact als in het tempo van beslissen. Er wordt niets aan het toeval overgelaten en alle mogelijkheden worden verkend, voor er een keuze gemaakt kan worden.
Rusland
Begroet formeel en zorg dat je op tijd bent. Maar bereid wel je voor op wachttijden bij afspraken, want hoe hoger de functie, hoe langer iemand op zich kan laten wachten. Dit kan overigens, samen met ietwat humeurig gedrag, een manier zijn om jouw motivatie te testen. O, en ga niet te overdreven lachen, dan kan je de indruk wekken dat je iets te verbergen hebt.
Italië
Italianen communiceren erg verbaal en fysiek. De manier van privé en zakelijk communiceren verschilt niet veel van elkaar, maar er wordt wel waarde gehecht aan formele omgangsvormen. Ook wordt er gestrooid met beloftes en uitnodigingen (die je niet al te letterlijk moet nemen).
Spanje
De Spaanse cultuur is van de persoonlijke aanpak. Er wordt niet gepocht met competenties en resultaten. Een goede band en dito sfeer zijn van veel groter belang. Reken ook niet gelijk op concrete afspraken, zakendoen in Spanje gaat op mediterraan tempo.
India
In India is het van groot belang dat je je zakenpartner goed kent. Er kunnen dus persoonlijke vragen gesteld worden om je te leren kennen. Wees terughouden in handen schudden met iemand van het andere geslacht, wacht liever af tot de ander het initiatief neemt. Daarbij zijn Indiërs beleefde mensen die geen ‘nee’ zeggen. Dit verpakken ze eerder in een afwijkend antwoord. Ook goed om te weten: het schudden van het hoofd betekent zoiets als knikken om aan te geven dat men je begrijpt. Er is dus geen reden voor paniek als er in een gesprek veel geschud wordt!
Als je veel buitenlandse gasten verwacht is het natuurlijk leuk een typisch Hollandse locatie te kiezen. Zoals het Oude Stadhuys in de historische binnenstad van Gouda. Op donderdagen van april tot en met augustus wordt hier een traditionele kaasmarkt georganiseerd. Of kies voor een monumentale boerderij, of historisch kasteel. Zeker weten dat jouw gasten hiervan onder de indruk zijn!
Ontdek alle locaties
Meer inspiratie items
Checklist: 10 tips voor een succesvol event
- Zakelijk
Hoe organiseer je een succesvol evenement? Het antwoord op die vraag is belangrijk,…
Bijeenkomst Scildon bij het Oude Magazijn
- Zakelijk
Welke campagnes waren succesvol en wat zijn de targets voor de komende maanden? Op…
Het nut van vergaderen buiten de deur
- Zakelijk
In het zakenleven horen vergaderingen bij de waan van de dag. Is jouw bedrijf eraan…
Neem contact op
Wij helpen je graag met het bedenken en faciliteren van de dag van je leven!
Neem contact opBeoordeeld met een
- Service op de dag zelf 8,4
- Service offertetraject 8,2
- Flexibiliteit 8,4
- Gastvrijheid - klantvriendelijkheid 8,8
- Aankleding en uitstraling locatie 8,9
- Ligging locatie 8,5
- Eten & drinken 8,4
- Prijs-kwaliteitverhouding 8,1
