In 7 stappen naar succesvol brainstormen
- Zakelijk
Met steeds hogere concurrentiedruk en de noodzaak om continu te innoveren houden de meeste bedrijven regelmatig brainstormsessies om ervoor te zorgen dat de tank van het bedrijf nooit zonder brandstof loopt. En toch faalt 90% van deze meetings door gebrek aan een goede balans tussen creatief denken en gemeenschappelijke doelstelling. Weten hoe je toch een succesvolle brainstormsessie organiseert? Wij geven je graag een paar tips die je op weg helpen!
Zorg voor een toplocatie
Onderschat de waarde van een geschikte ruimte voor het brainstormen niet. Als je het in dezelfde ruimte organiseert waar medewerkers ook hun dagelijkse werkzaamheden uitvoeren dan krijg je zeker niet 100% resultaat. Indien mogelijk regel je een speciale kamer met grote whiteboards, open ramen, veel ruimte, lekkere koffie (ja, cafeïne is essentieel!) en alles dat kan bijdragen aan positieve energie. Een inspirerende industriele setting kan voor jouw team perfect werken. Zoek je liever de rust wat meer op? Organiseer dan een brainstormsessie op een landgoed.
Wijs een moderator toe
In principe zijn brainstormsessies creatieve oplossingen om dagelijkse zakelijke problemen te vinden. Het belangrijkste is om tijdens zo’n sessie de vrije stroom van ideeën te boosten. Deze stroom kan echter het doel beschadigen als er niet een bepaalde richting aan wordt gegeven. En dat is de reden waarom je een moderator nodig hebt die de sessie effectief communiceert, controleert en leidt. Iemand die door het personeel geliefd is en autoritaire status in de organisatie draagt is het meest geschikt voor deze rol.






Specifiek doel
Alhoewel er van alle deelnemers wordt verwacht dat zij tijdens de brainstormsessie hun eigen input aan creatieve ideeën aandragen zijn deze nutteloos als ze niet het einddoel dienen. Zorg er daarom voor dat elke brainstormsessie een specifiek doel heeft en alle ideeën/suggesties hieromheen worden aangedragen. Communiceer dus duidelijk het doel voorgaand aan de sessie!
Stel regels vast en houd de sessie georganiseerd
Is het voor elk teamlid verplicht om de sessie bij te wonen? Moeten mensen deelnemen aan de discussie door eerst hun handen op te steken? Wie neemt het initiatief om alle ideeën op te schrijven? Mag de ene deelnemer de ander onderbreken? Deze vragen kunnen verwarring veroorzaken en de sessie verpesten. Het is dus beter om een aantal regels vast te stellen en ze ook te volgen om zo het maximale uit je brainstormsessie te halen.
Geen enkel idee is een dom idee
“There’s no such term as dumb ideas. Just poorly executed awesome ideas.” Elk team heeft een paar teamleden die weinig vertrouwen hebben. Om ervoor te zorgen dat ze toch deelnemen aan de sessie moet hun vertrouwen worden vergroot. Overtuig hen om hun gedachten uit te drukken. Het is een brainstorm en niet een functioneringsgesprek. Geef iedereen daarom vrijheid om te zeggen wat ze willen, zolang het maar verband houdt met het onderwerp.
Noteer alle ideeën
Geen enkel idee moet onopgemerkt gaan. Het is de taak van de moderator om alle ideeën op een whiteboard op te schrijven en het met de deelnemers te bespreken. Hiervoor kan de brainstormsessie in twee of meer sub-sessies worden verdeeld. Terwijl de eerste helft wordt toegewijd aan het delen van ideeën, kan de tweede helft worden besteed aan het bespreken van de voor- en nadelen van die ideeën.
Actie ondernemen
Een ideale brainstorm sessie begint met een doel en eindigt met een oplossing. Zodra alle ideeën gedeeld, besproken en geanalyseerd zijn, dient de moderator zijn mening te geven en één of meer ideeën te selecteren die kunnen worden geïmplementeerd. Actie ondernemen is erg belangrijk. En… de enige manier om goede ideeën te krijgen is om veel ideeën te bespreken en dan de slechte weg te gooien!
Iedere organisatie heeft zijn eigen manier van brainstormen. Als je bovenstaandee stappen uitvoert haal je het maximale uit dergelijke sessies. Een afsluitende tip: plan korte sessies! De ervaring leert dat langdurige brainstorms van twee uur achter elkaar minder effect hebben dan beperkte meetings tot maximaal een half uur.
Zoek je een inspirerende en creatieve setting voor jullie brainstorm? Neem vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee!
Bekijk alle locaties Neem contact opMeer inspiratie items
Marketingmeeting Care Cosmetics
- Zakelijk
Care Cosmetics, distributeur van diverse cosmeticamerken, organiseerde onlangs een…
Hoogstaande foodbeleving
- Zakelijk
Verras de bezoekers van jouw evenement met de hoogstaande foodbeleving van Kasteelfeesten.
De kracht van klein
- Zakelijk
Maak jouw bijeenkomst exclusief en laat gasten zich speciaal voelen, soms is de kleine…
Neem contact op
Wij helpen je graag met het bedenken en faciliteren van de dag van je leven!
Neem contact op
Beoordeeld met een
- Service op de dag zelf 8,4
- Service offertetraject 8,2
- Flexibiliteit 8,4
- Gastvrijheid - klantvriendelijkheid 8,8
- Aankleding en uitstraling locatie 8,9
- Ligging locatie 8,5
- Eten & drinken 8,4
- Prijs-kwaliteitverhouding 8,1